Specjaliści
Okres wychowania przedszkolnego to czas intensywnego rozwoju psychoruchowego dziecka. W tym okresie występuje również intensywny rozwój mowy i języka. Ze względu na indywidualne tempo rozwoju i liczne dysharmonie rozwojowe u dzieci w wieku 3-6 lat rozwój mowy jest bardzo zróżnicowany. Wśród dzieci uczęszczających do tej samej grupy przedszkolnej znajdują się dzieci, które zaczęły mówić bardzo wcześnie i ich mowa pod względem artykulacyjnym i gramatycznym jest prawidłowa, są także takie, u których występują poważne zaburzenia i wady wymowy.
Poziom rozwoju mowy i języka już na etapie przedszkola może znacząco wpływać na dalszy rozwój dziecka i jego sukces edukacyjny w przyszłości. Mowa, bowiem w znacznym stopniu wpływa na rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny. Zajęcia edukacyjne prowadzone w przedszkolu, dostosowane do poziomu rozwoju i aktualnych możliwości dziecka, możliwość przebywania z rówieśnikami oraz prawidłowe wzorce wymowy stwarzają dzieciom wspaniałe warunki do stymulacji języka i kształcenia kompetencji językowych. Ze względu na dużą „plastyczność” mózgu w tym okresie, ważne jest również rozpoczęcie intensywnej terapii logopedycznej wśród dzieci, u których występują wady i opóźnienia mowy. Terapia ta powinna być prowadzona w formie zabawy a nie żmudnych ćwiczeń tak by zachęcała dziecko do wysiłku a nie zniechęcała.
Okres przedszkolny to również czas, kiedy terapia przynosi najlepsze efekty a nieprawidłowe nawyki w obrębie aparatu artykulacyjnego nie zdążyły się jeszcze utrwalić. Systematyczne utrwalanie przez rodziców zaleconych ćwiczeń w domu, wpływa na skrócenie czasu terapii oraz może zapewnić dziecku prawidłowy początek kariery szkolnej.
LOGOPEDA W NASZYM PRZEDSZKOLU:
- Przeprowadza badania przesiewowe dzieci, kwalifikuje je do zajęć logopedycznych, przeprowadza diagnozę wstępną.
- Przeprowadza diagnozę logopedyczną oraz weryfikującą.
- Zajmuje się stymulowaniem rozwoju poznawczo-językowego, prowadzi ćwiczenia poprawiające koncentrację uwagi (uwagę słuchową) niezbędną do prowadzenia terapii logopedycznej.
- Prowadzi terapię logopedyczną zaburzeń mowy i wad wymowy poprzez: prowadzi ćwiczenia kształtujące prawidłową wymowę oraz poprawiające sprawność aparatu artykulacyjnego (ćw. oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, dykcyjne), wywołuje głoski, utrwala je zgodnie z metodyką logopedyczną (wywoływanie, utrwalanie, automatyzacja). Koryguje wady wymowy ( prowadzi ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej, zajmuje się integrowaniem, usuwaniem przetrwałych odruchów wpływających na rozwój mowy i jakość wypowiedzi). Zajmuje sie kształtowaniem prawidłowych funkcji w obrębie aparatu artykulacyjnego (połykania, żucia, gryzienia). Wykonuje masaż logopedyczny, prowadzi elektrostymulację w obrębie aparatu artykulacyjnego w miarę potrzeb.
- Rozwija kompetencje komunikacyjne i językowe poprzez: usprawnianie lub doskonalenie umiejętności wypowiadania się. Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem w sytuacjach społecznych, rozwijanie sprawności językowej. W razie potrzeby wprowadza komunikację alternatywną i wspomagajacą AAC- znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne lub graficzne (symbole jednoznaczne, Makaton, gesty naturalne, PCS) w zależności od potrzeb i możliwości dziecka, u dzieci, u których nie wykształciła się mowa werbalna.
- Prowadzi profilaktykę logopedyczną.
- Usprawniwnia lub doskonali percepcję słuchową, słuch fonematyczny. Wychowanie słuchowe.
- Udziela porad i konsultacji dla rodziców, nauczycieli i innych specjalistów.
- Opracowuje dokumentację np. informację o funkcjonowaniu dziecka na zajęciach logopedycznych na wniosek rodziców, załaczniki do IPET, plany terapii, wskazówki do pracy w domu itp.
Opracowała: logopeda Grażyna Kurowska
Zasady współpracy logopedy z rodzicami.
- Rodzic ma prawo do szczegółowej informacji dotyczącej diagnozy i terapii logopedycznej jego dziecka oraz do informacji dotyczącej zajęć, w których uczestniczy dziecko.
- Informacje są udzielane przez logopedę prowadzącego terapię dziecka po wcześniejszym umówieniu się.
- Dziecko uczestniczące w zajęciach powinno być zdrowe, bez objawów infekcji (katar, kaszel, gorączka). W przypadku stwierdzenia przez logopedę, pielęgniarkę lub nauczyciela takich objawów u dziecka, zajęcia mogą być skrócone lub dziecko nie będzie w nich uczestniczyć.
- Materiał z zajęć (ćwiczenia, wyrazy, zdania, wierszyki itp.) należy utrwalać w domu – ćwiczymy codziennie około 5-10 minut. Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy zadbać o drożność nosa u dziecka.
- Ćwiczenia powinny być prowadzone w atmosferze spokoju oraz zrozumienia trudności dziecka (pośpiech i nerwowość utrudniają przyswajanie materiału oraz zniechęcają dziecko do ćwiczeń).
- W przypadku trudności z wykonywaniem zaleconych ćwiczeń w domu, rodzic może zgłosić się po wskazówki lub instruktaż do logopedy.
- Pisemne informacje dotyczące przebiegu terapii logopedycznej oraz poziomu funkcjonowania dziecka na zajęciach logopedycznych są sporządzane przez logopedę na pisemny wniosek rodziców złożony w sekretariacie przedszkola. Na przygotowanie pisemnej informacji logopeda oraz inni specjaliści mają 14 dni roboczych.
PEDAGOG SPECJALNY W NASZYM PRZEDSZKOLU
- Przeprowadza diagnozę pedagogiczną. Dokonuje oceny poziomu funkcjonowania dziecka (ocena poziomu rozwoju ruchowego i funkcji motorycznych, funkcji poznawczych, percepcji wzrokowej i słuchowej, orientacji przestrzennej i schematu ciała, koordynacji, lateralizacji i rozwoju psychomotorycznego).
- Prowadzi zajęcia rewalidacyjne. Do zadań pedagoga specjalnego należy (w zależności od zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie ksztalcenia specjalnego):
- Kształtowanie, rozwijanie schematu ciała, orientacji przestrzennej oraz czucia położenia ciała w przestrzeni (propriocepcja).
- Kształtowanie, doskonalenie i usprawnianie koordynacji ruchowej, wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej oraz wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
- Usprawnianie motoryki dużej, doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej, płynności ruchów i planowania.
- Usprawnianie motoryki małej, terapia ręki. Niwelowanie nieprawidłowego napięcia mięśniowego w obrębie dłoni i rąk, doskonalenie precyzji ruchów.
- Kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzi pisarskich, kompensowanie chwytu poprzez dobór odpowiednich narzędzi.
- Stymulowanie, rozwijanie procesów poznawczych (pamięć, myślenie, spostrzeganie, mowa i uwaga).
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych (werbalnych i alternatywnych sposobów porozumiewania się).
- Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- Doskonalenie i usprawnianie technik szkolnych wg potrzeb np.( ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów, ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia na materiale literowym.)
- Rozwijanie i utrwalanie podstawowych pojęć matematycznych.
- Wzbogacanie i rozwijanie odczuć zmysłowych (stymulacja polisensoryczna).
- Udzielanie porad i konsultacji dla rodziców, nauczycieli i innych specjalistów.
- Prowadzenie dokumentacji. Opracowywanie informacji o funkcjonowaniu dziecka, prowadzenie obserwacji, prowadzenie innej dokumentacji, dokonywanie ewaluacji.
TERAPEUTA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W NASZYM PRZEDSZKOLU
- Prowadzi terapię procesów przetwarzania sensorycznego:ćwiczenia ukierunkowane na normalizację modulowania danych sensorycznych -przedsionkowych, proprioceptywnych, dotykowych, słuchowych, wzrokowych, węchowych. Normalizację reakcji posturalnych. Rozwijanie i doskonalenie mechanizmów równoważnych. Rozwijanie i doskonalenie ruchów gałek ocznych. Kształtowanie i doskonalenie percepcji dotykowej (czucie różnicujące). Kształtowanie i doskonalenie kinestezji. Doskonalenie planowania motorycznego. Rozwijanie i doskonalenie obustronnej koordynacji ruchowej. Stymulowanie, doskonalenie linii środka. Stymulowanie, doskonalenie schematu ciała i orientacji w najbliższej przestrzeni.
- Kwalifikuje dzieci do zajęć.
- Przeprowadza obserwację kliniczną dzieci uczęszczających na terapię SI, oraz dokonuje obserwacji klinicznej dzieci zgłoszonych przez nauczycielki lub na prośbę rodzica.
- Udziela porad i konsultacji, instruktażu dla rodziców, nauczycieli i innych specjalistów.
- Opracowuje dokumentację np. obserwację o funkcjonowaniu dziecka na zajęciach, o przebiegu i efektach terapii, plany terapii, zalecenia do pracy w domu itp.
PSYCHOLOG W NASZYM PRZEDSZKOLU
1. Prowadzi obserwacje dzieci w grupach, zachowania w różnych sytuacjach, a zwłaszcza w subiektywnie dla dziecka trudnych –
na tej podstawie ustala ewentualne trudności, problemy wychowawcze, czy obszary do dalszej diagnostyki i pogłębionej pracy
terapeutycznej;
2. Stymuluje rozwój emocjonalno-społeczny – prowadzi zajęcia rozwijające inteligencję emocjonalną dziecka i Trening Umiejętności
Społecznych.
3. Dba o samoocenę dziecka i jego mocne strony.
4. Współpracuje z innymi specjalistami w przedszkolu.
5. Służy pomocą rodzicom - udziela porad i konsultacji.
Psycholog jest dostępny dla rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola w godzinach swojej pracy.
Istnieje możliwość indywidualnej konsultacji z psychologiem, po wcześniejszym, telefonicznym ustaleniu terminu.
POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ UDZIELAJĄ:
LOGOPEDA PANI URSZULA WEREMIUK TEL. 22 277 20 35 e-mail: uweremiuk@eduwarszawa.pl
GODZINY PRACY:
OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU 8:00-13:00
LOGOPEDA PANI ANNA PORZYC e-mail: aporzyc@eduwarszawa.pl TEL. 22 277 11 37
GODZINY PRACY:
od PONIEDZIAŁKU do CZWARTKU 12:30-16:30
PIĄTEK 12:30-15:30
TERAPEUTA SI PANI GRAŻYNA KUROWSKA e-mail: GKurowska@eduwarszawa.pl
GODZINY PRACY:
WTOREK 10:00 - 14:00
TERAPEUTA SI PANI ANNA PIETKIEWICZ-BREGY e-mail: Apietkiewicz@eduwarszawa.pl
GODZINY PRACY:
CZWARTEK 8:00 - 14:00
PIĄTEK 8:00 - 13:00
TERAPEUTA SI PANI ZUZANNA WARSZAWSKA e-mail: z.warszawska@eduwarszawa.pl
GODZINY PRACY:
WTOREK 8:00 - 10:00
TERAPEUTA SI PANI EDYTA MACHNICKA e-mail: edytamachnicka@eduwarszawa.pl
GODZINY PRACY:
PIĄTEK 10:00-16:00
PEDAGOG SPECJALNY PANI KATARZYNA ŚWIDEREK e-mail: kswiderek@eduwarszawa.pl
GODZINY PRACY:
PONIEDZIAŁEK 8:00 - 13:30
WTOREK 8:00 - 14:00
ŚRODA 8:00 - 13:30
CZWARTEK 8:00 - 13:30
PIĄTEK 8:00 - 13:30
PSYCHOLOG PANI IWONA IŻAKIEWICZ TEL.: 723 249 096 e-mail: IIzakiewicz@eduwarszawa.pl
GODZINY PRACY:
Poniedziałek 12.00-16:00
Wtorek 12:00-16:00
Środa 8:00- 13:00
Czwartek 8.00-12.00
Piątek 8.00:-13:00