Kącik specjalisty Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 86

ROZWÓJ MOWY DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNY

Rozwój mowy dzieci 3– letnich

 

-    Dziecko spełnia polecenia zawierające znane mu wyrazy;

-    Dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą zdania kilkuwyrazowego;

-    W wypowiedziach dziecka można dostrzec poszczególne kategorie gramatyczne, chociaż obserwuje się  jeszcze wiele form niewłaściwych, które z czasem ulegną poprawie;

-    Dziecko powinno wymawiać prawidłowo następujące głoski: a, o, e, y, i, ą, ę, p, m (także zmiękczone: pi, bi, mi), f, w (fi, wi), t, d, n, ń, l (li), ś, ź, ć, dź, k, g (ki, gi), ch, j, ł; w grupach spółgłoskowych mogą być one opuszczane lub zastępowane innymi, a w długich wyrazach przestawiane;

-    Głoski s, z, c, dz zaczynają być wymawiane prawidłowo;

-    Głoska r artykułowana jest jako l.

 

Rozwój mowy dzieci 4- letnich

 

-     Dziecko rozumie i wykonuje nasze polecenia, także te, które zawierają wyrażenia przyimkowe z przyimkami: na, pod, do, w, przed, za, obok itp.;

-     Wypowiedzi dziecka wybiegają  poza aktualnie przeżywaną sytuację, potrafi mówić o przyszłości i przeszłości;

-      Głoski s, z, c, dz powinny być wymawiane prawidłowo (twardo, realizacja zazębowa);

-      Pojawia się drżący dźwięk podobny brzmieniem do r lub pełne wymówienie tej głoski

 

Rozwój  mowy dzieci 5 – letnich

 

-    Wypowiedzi przyjmują  formę wielozdaniową;

-    W wypowiedziach dziecko uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo –  skutkowe;

-    Dziecko potrafi opisywać przedmioty podając ich cechy charakterystyczne oraz      możliwości zastosowania tych przedmiotów; potrafi wyjaśnić znaczenie słów;

-     Nieprawidłowości gramatyczne zanikają;

-     Dziecko rozumie konstrukcje przyimkowe i posługuje się nimi;

-     Dziecko wymawia głoskę r oraz głoski: sz, ż, cz, dż a wszystkie głoski dźwięczne  brzmią dźwięcznie

 

Opracowała logopeda

Urszula Weremiuk

Objawy wskazujące na obecność zaburzeń słuchu u dzieci.

Problem ze słuchem może pojawić się u dziecka w każdym wieku, nagle lub stopniowo, pozostając w wielu przypadkach niezauważony. Obecność zaburzeń słuchu może wpływać na zachowanie dziecka, jego umiejętność koncentracji, czy wręcz prowadzić do zahamowania rozwoju. Te objawy i wiele innych, kojarzone są częściej z problemami wychowawczymi niż z niedosłuchem. Tymczasem typowe symptomy wskazujące na możliwość występowania zaburzeń słuchu są łatwe do wychwycenia. Są to m.in.:

 

  • opóźniony rozwój mowy lub ograniczony zasób językowy,
  • trudności ze zrozumieniem tekstu czytanego i nieprecyzyjne wypowiadanie słów,
  • niewyraźna mowa,
  • gubienie początków lub końcówek wyrazów,
  • problemy z pisaniem ze słuchu ( dziecko pisze tak jak słyszy),
  • obserwowanie twarzy osoby mówiącej,
  • rozkojarzenie, problemy z koncentracją uwagi, rozglądanie się po klasie w czasie, gdy inni wykonują polecenie nauczyciela,
  • zdziwienie, gdy dziecko uświadamia sobie, że jest wywoływane po imieniu,
  • opóźnione reagowanie lub brak odpowiedzi na zawołanie,
  • trudności z rozumieniem poleceń wydawanych w hałasie,
  • częste prośby o powtórzenie, dopytywanie się „co?”, trudności ze zrozumieniem pytania,
  • siadanie zbyt blisko telewizora lub manipulowanie ustawieniem głośności,
  • siadanie blisko nauczyciela i obserwowanie z uwagą lub wręcz odwrotnie – zajmowanie się samym sobą w końcu sali,
  • trudności z lokalizacją źródła dźwięku,
  • głośne mówienie w cichym otoczeniu,
  • gorsze wyniki w nauce,
  • siedzenie w klasie w czasie przerwy, uciekanie przed hałasem,
  • bóle głowy, które mogą być objawem wskazującym na obecność nadwrażliwości na dźwięki,
  • słyszenie dźwięków, których nie słyszą inni ( szumy, piski, gwizdy, dzwonienie),
  • dysleksja, dysgrafia,
  • zawroty głowy, zaburzenia równowagi.

Materiał zaczerpnięto z  „Informatora o słuchu”  wydanego przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu.

PROPOZYCJE PROSTYCH PRAC PLASTYCZNYCH USPRAWNIAJĄCYCH MOTORYKĘ MAŁĄ.

Pomysł na wykonanie ozdoby na świąteczny stół. 

Kurki z opakowań po jajkach.

Wytłaczankę można pomalować farbami wówczas kurka będzie miała ładny kolor.

Zamiast filcu i  papieru, grzebień, dziub i oczy można wykonać z plasteliny. 

 

Do pobrania ebook o tematyce światecznej dla dzieci z młodszych grup. Ebook zawiera ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. 

https://wir-sklep.pl/userdata/public/assets//Bali-fun-zestaw-II.pdf

PROPOZYCJE PROSTYCH ĆWICZEŃ I ZABAW ROZWIJAJĄCYCH MOTORYKĘ MAŁĄ, KOORDYNACJĘ WZROKOWO-RUCHOWĄ DLA DZIECI NA RÓŻNYM POZIOMIE ROZWOJU.

ĆWICZENIA ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ, RÓŻNICOWANIE STRON CIAŁA PRAWA - LEWA.

Ćwiczenia dla dzieci z grup starszych

(jeśli dziecko ma trudności z nazywaniem i rozróżnieniem stron ciała można początkowo założyć na jego lewy nadgarstek gumkę "frotkę" by dziecko wiedziało, gdzie jest jego lewa strona).

Ćwiczenia zaczynamy od ustalenia (lub przypomnienia) gdzie jest lewa strona dziecka. Prosimy by dziecko podnioslo w górę lewą rękę następnie, prosimy by dotknęło lewą ręka swojego lewego ucha......lewą ręką lewego kolana itp To jest twoja lewa strona. Następnie te same ćwiczenia wykonujemy prawą ręką.  Jeśli dziecko potrafi  wskazać prawą i lewą stronę możemy przystąpić do ćwiczeń z wykorzystaniem piosenki. Inne ćwiczenia w pliku do pobrania. 

usprawnianie-rozncyh-funkcji-u-dziecipdf 2024-07-17 13:11:46 0.20 MB

ĆWICZENIA I ZABAWY RUCHOWE DLA DZIECI DO WYKORZYSTANIA W DOMU

PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ RUCHOWYCH DLA DZIECI.