Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 86

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

 

Autyzm dziecięcy to rodzaj całościowego zaburzenia rozwojowego charakteryzującego się: nieprawidłowym lub zaburzonym rozwojem przed trzecim rokiem życia oraz charakterystycznym sposobem wadliwego funkcjonowania w trzech obszarach psychopatologii: interakcji społecznych, komunikacji oraz zachowania (ograniczone, stereotypowe, powtarzające się).

Obok tych specyficznych cech diagnostycznych występuje często szereg innych objawów, takich jak:

Cechy i zachowania, które wskazują na spektrum autyzmu to m.in.

  • Trudności w nawiązywaniu przyjaźni z rówieśnikami.
  • Trudność w rozumieniu uczuć i myśli innych osób.
  • Brak dzielenia się swoimi zainteresowaniami z innymi np. dziecko nie dąży do tego, aby rodzice zwracali uwagę na rzeczy, które są dla niego interesujące.
  • Mniejsze dążenie do interakcji z ludźmi.
  • Unikanie kontaktu wzrokowego.
  • Opóźnienie rozwoju mowy.
  • Nietypowy ton głosu np. monotonny pozbawiony melodyki (tzw. płaska prozodia).
  • Branie słów dosłownie, nie rozumienie sarkazmu, żartów lub droczenia się.
  • Nie używanie gestów np. gestu wskazywania lub machania na do widzenia u dzieci.
  • Powtarzanie słów lub dźwięków (echolalia).
  • Preferowanie niezmienności otoczenia i rutyny.
  • Intensywne zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy np. pociągi, dinozaury, liczby.
  • Powtarzalne zachowania np. kręcenie się, trzepotanie rękami, układanie zabawek w rzędach.

Autyzm atypowy różni się od autyzmu dziecięcego wiekiem, w którym się pojawia, bądź niespełnianiem wszystkich trzech wspomnianych kryteriów diagnostycznych. Kategorię tę należy stosować wówczas, gdy nieprawidłowy lub wadliwy rozwój pojawia się dopiero po trzecim roku życia oraz brak jest widocznych odchyleń od normy w jednym lub dwu z trzech zakresów wymaganych dla rozpoznania autyzmu (mianowicie interakcji społecznych, komunikacji oraz zachowania, które jest ograniczone, stereotypowe, powtarzające się), mimo charakterystycznych zaburzeń w pozostałych.

 

Autyzm atypowy występuje najczęściej u osób głęboko upośledzonych i u osób z ciężkim specyficznym zaburzeniem rozwojowym rozumienia mowy.